Zaključci sa tribine Horizont obrazovanja i kulture u Srbiji

Na tribini posvećenoj razmatranju preporuka kako povezati obrazovanje i kulturu i ostvariti veću zastupljenost drame u obrazovanju, govorile su istaknute stručnjakinje prof.dr Milena Dragićević Šešić (FDU), Vesna Danilović (KCB), Ljubica Beljanski Ristić (CEDEUM), Dragana Koruga (CIP) i Živkica Đorđević (PDS). Preporuke, čija autorka je prof.dr Vesna Đukić, objavljene su u Zborniku radova sa konferencije Kulturna uloga škole i obrazovna uloga kulture – Drama u obrazovanju i odnose se na mere predložene Ministarstvu prosvete, Ministarstvu kulture, lokalnim samoupravama i resornim ministarstvima koja se prirodno mogu povezati sa sektorima obrazovanja i kulture, kao telima Vlade Rapublike Srbije koja imaju autoritet za vođenje praktičnih politika (policies).

Najsnažnija poruka sa tribine jeste da se ne smeju čekati sistemske mere (one se najsporije donose), već svi učesnici u obrazovanju i kulturi moraju uzeti inicijativu i snažniju i samostalniju ulogu. Univerziteti su autonomni i mogu uvoditi ili modernizovati programe obrazovanja budućih nastavnika, umetnika i radnika u kulturi – npr. osnivati studijske programe za obrazovanje umetničkih pedagoga koji će raditi u ustanovama kulture, i to ne samo sa decom i mladima, već sa različitim publikama; instituti takođe samostalno biraju oblasti i metode istraživanja, te treba lobirati da se zainteresuju za oblast umetničkog obrazovanja i edukativnih oblasti u kulturi; zavodi (npr. ZUOV i ZaProKul) su važne institucije koje mogu mnogo doprineti unapređenju obrazovnih i kulturnih praksi; ustanove kulture takođe imaju autonomiju da koncipiraju svoje programe, a najviše nedostaju upravo programi koji imaju snažnu edukativnu dimenziju; najzad, i škole bi morale pokazati veću autonomiju u prilagođavanju svog rada potrebama učenika, ali i nastavnika, kroz uvođenje kulturnih metoda i sadržaja transverzalno, kroz čitav kurikulum, a u tome im u ogromnoj meri mogu pomoći umetnici okupljeni u organizacijama civilnog društva. Prisutni nastavnici potvrdili su da mogu da obogate nastavu uključivanjem sadržaja iz oblasti umetnosti i kulture, a da to i čine na sopstvenu inicijativu.

Tribina je održana u Dečjem kulturnom centru Beograda, koji je bio partner u organizaciji konferencije. Tribina je aktivnost LOTREK Centra Beograd čiji rad podržavaju Ministarstvo prosvete, Ministarstvo kulture i Gradska opština Vračar.