MIT KAO SUDBINA
MIT KAO SUDBINA (2005 – 2010.)
Umetnost je interpretacija sveta, interpretacija stvarnosti, baš kao i nauka. Stoga je i u umetničkom pristupu mitu i mitskoj svesti neophodna analitičnost. Ukoliko nedostaje taj analitički duh koji nam omogućava da u stvarima uočavamo njihova značenja i njihove funkcije, umetnost prestaje da bude spoznaja i postaje vera.
Prof. dr Ivan Kovačević
Partneri:
- Bazaart, Beograd, Srbija
- Omladinsko pozorište DIS, Banja Luka, B&H
- Dramska radionica Dada Centra za mlade CeZaM, Čakovec, Hrvatska
- Mostarski teatar mladih MTM, B&H
- Omladinsko pozorište PATOS, Centar za kulturu Smederevo, Srbija
- PreGlej / Gledališče GLEJ, Ljubljana, Slovenija
- SAGA, umetnička grupa, Kosovska Mitrovica, Kosovo
Zašto mitovi?
Novija istorija Balkana navodi nas da tragamo za ključem često iracionalnog istorijskog ponašanja njegovih stanovnika. U nastojanju da razumemo takvo ponašanje, mi se fokusiramo na prastaro kolektivno sećanje sačuvano u mitovima.
HIPOTEZA: Mitsko nasledje predstavlja kodirano nacionalno zaveštanje koje sadrži skrivene poruke koje su snažan faktor u formiranju nacionalnog mentaliteta i koje odredjuju način mišljenja i ponašanja nacionalnih grupa.
Mitologija je specifičan humani diskurs koji se razumeva podsvesno, kroz veoma arhaične pojmovne sisteme. Ipak, mitovi se mogu razumeti racionalno, kroz prevod u strukturalne forme: mitologeme.
Svaka mitologema čuva deo drevnog etičkog sistema nacionalnih grupa. Ključne mitologeme su referentne i danas, naročito u rizičnim situacijama, kada grupe i pojedinci moraju da čine instinktivne izbore. Na taj način mitsko nasledje odredjuje “obrasce ponašanja” naroda – svojih tvoraca i čuvara.
Cilj našeg istraživanja je da proniknemo u mehanizme nastanka i promocije modernih mitova koji danas utiču na sudbinu naroda.
Savremeni mitovi kao što su npr. oni o nacionalnim herojima (ili ratnim zločincima?), oličuju vrednosti koje nacionalne grupe istrajno afirmišu kao suštinski aspekt nacionalnog identiteta, ignorišući negativnu pa čak i otvoreno represivnu reakciju šire sredine.
Sadržaj
Tokom realizacije projekta, mitski artefakti se transformišu u artikulisan umetnički rad. Polazna tačka za ovaj proces su sačuvane legende, pesme, igre, slike itd, koje su umetnici-učesnici odabrali i priložili u fond za istraživanje.
Priloženi mitski elementi su ‘dokumentarne’ prirode – narativi, muzički, plesni, vizuelni i drugi umetnički oblici; arheološki, etnološki i drugi artefakti – maske, kostimi, ritualni objekti; mape ili fotografije naselja, hramova, grobalja itd. Koordinatori u saradnji sa naučnicima na lokalnom nivou odabiraju materijale koji će biti obrađivani tokom realizacije projekta
Metodologija
Inovacija projekta Mit kao sudbina leži u metodologiji razvoja sadržaja kroz različite medije: humanističke nauke, teoriju i umetnost.
Proces istraživanja podrazumeva razvoj sirovog mitkog materijala (artefakata) u artikulisane i javno prezentabilane naučne, teorijske i umetničke rezultate: publikacije i članke, dramske tekstove, pozorišne predstave, performanse, izložbe, muzičke kompozicije itd. Istraživanje se odvija kroz četiri faze u različitim medijima, kroz koje se obrađuju očuvani mitski artefakti:
Naučno – analitička - racionalna činjenična analiza
Umetničko – analitička - umetničko stvaralaštvo dokumentarnog kvaliteta
Teorijsko – sintetička - formulisanje obrazaca i prepoznavanje u našoj realnosti
Umetničko-sintetička - kreativni proces anticipativnog kvaliteta
Faze projekta
- FAZA: Otkrivaju se istorijske, kulturne i druge činjenice, sa ciljem da se rasvetli kontekst u kome su odredjeni mitski elementi nastali: šta je bila njihova svrha, koje prakse su sa njima bile povezane, koje vrednosti su ih sačuvale od pada u zaborav itd.
- FAZA: Oživljavaju se mitske situacije, što je vernije moguće u odnosu na izvorne okolnosti. Iskustvo umetnika usvaja različito vreme i uslove ljudskog življenja. Umetnici postaju nosioci mitskih poruka.
- FAZA: Zaključci sprovedenog procesa sublimiraju se u mitologeme. Prepoznajemo relevantne savremene paralele.
- FAZA: Umetničko istraživanje uključuje sve otkrivene i usvojene elemente, metode i mogućnosti za interpretaciju i elaboraciju mitskih sadržaja. Kreativni umetnički proces ima za cilj umetničke rezultate – scensko izvodjenje, izložbe, muzičke dogadjaje itd.
Umetnički mediji
Ishod projekta ostvaruje se u mediju izvođačkih umetnosti i u drugim umetničkim medijima. Rezultati se javno prezentuju kao izložbe, muzički događaji itd. Izbor umetničkog medija je slobodna odluka partnerskih grupa, u skladu sa materijalima koje su učesnici priložili.
Projekat Mit kao Sudbina su podržali:
- Ministarstvo kulture Republike Srbije
- Ministarstvo kulture Republike Slovenije
- Grad Beograd
- Grad Banja Luka
- Grad Ljubljana
- Grad Čakovec
- Opština Laktaši
- Švajcarski program za kulturu Jugoistočna Evropa i Ukrajina
- Pro Helvetia Beograd
- Pro Helvetia Sarajevo
- Step Beyond, Fond za mobilnost
- Evropska fondacija za kulturu
- Pakt za stabilnost Jugoistocne Evrope / Goethe institute, Beograd
- ERSTE Fondacija / Patterns program
Posebna zahvalnost:
Advokatu Borivoju Trgovčeviću
Srbija, 11000 Beograd, Beogradska 54
tel: +381 11 2435 845, faks: +381 11 344 33 62