UVEDITE IGRU U ŠKOLE!
Uvođenje drame kao nastavnog metoda znatno bi poboljšalo obrazovanje i vaspitanje školske dece – istaknuto je na prvoj tribini projekta OSTRVA, održanoj 8. maja u UK „Parobrod“. Tema tribine bila je „Vaspitanje i škola“. Tribina je bila posvećena Timotiju Džonu Bajfordu.
Učesnici – pedagoškinja Jasmina Šefer, psihološkinja Dragana Koruga, psihološkinja Smiljana Grujić, pedagoškinja Biljana Radosavljević, dramska pedagoškinja Ljubica Beljanski-Ristić i književnik Ljubivoje Ršumović, razgovarali su sa nastavnicima, profesorima, obrazovnim stručnjacima, dramskim umetnicima i studentima o svojim iskustvima i saznanjima u radu na promeni načina kojim se predaje u našim školama.
Jasmina Šefer je podsetila da je naša škola verbalna i pasivna, pa da zato naša deca završe školovanje a da „ne nauče da koriste veštinu mišljenja i zaključivanja. Kao da ih škola samo preplavljuje činjenicama. Zato je važno da se u naše škole uvede više igre kao oponašanja i isprobavanja života, dakle onih elemenata koje sadrži drama.“ Jasmina Šefer je takođe ispričala iskustvo iz rada u osnovnoj školi „Braća Baruh“ u kojoj se sprovodi četvorogodišnji projekat uvođenja grupnog rada u nastavu, igre, zadataka sa više rešenja i istraživačkog rada.
Dragana Koruga je, govoreći o krizi vrednosti u društvu i ulozi obrazovanja u procesu stvaranja pravih vrednosti, zapitala prisutne da li obrazovanje uopšte može bez umetnosti? „Neophodno je uvoditi umetnost u nastavu od početka, i to uvek uz participaciju učenika“ zaključila je, smatrajući da je to način kojim se treba suprotstaviti krizi vrednosti. „Da li je ta kriza možda počela još davno, kad smo negirali i poricali pank da bi nam se pojavio Pink?“
„Naše obrazovne politike ne mogu da sprovedu reformu obrazovanja zato što nedovoljno traju da bi sprovele eventualnu promenu. Svi osećamo posledice čestih smena ljudi koji kreiraju obrazovnu politiku, što je jedan od problema koji blokiraju reformu“, govorila je Smiljana Grujić. „Učenici su nosioci promena. Jer samo oni koji uče pokreću promene, a oni koji „znaju“ su smetnja da se one dese. Moralna odgovornost odraslih je da se ta praksa promeni“ mišljenja je Smiljana Grujić.
Od osamdesetih godina škola je sve više obrazovna, a sve manje vaspitno-obrazovna ustanova kakva je bila do tada, primetila je Biljana Radosavljević. „Zašto? Zato što je lakše postaviti ciljeve u obrazovanju nego u vaspitavanju, konkretniji su. Lakše je, na primer, naučiti dete da broji do deset, nego sprovesti nešto iz oblasti vaspitanja.“ Takođe, nastavnici na fakultetima nemaju pedagogiju, obučavaju se samo kako da prenesu znanje. U školama imaju obimne programe, pa nemajuvremena da na času rade bilo šta izvan lekcije. Zato, u takvim uslovima, kreativan rad sprovode samo pojedinci.
Ljubica Beljanski Ristić je, dokazujući potrebu za dramom kao metodom u nastavi i njenu delotvornost, navela rezultat projekta DICE u kome je među 12 zemalja učestvovala i Srbija, a koji je istraživao uticaj drame na obrazovanje. „Dokazano je da drama bitno utiče na sve što obrazovanje zahteva i da ga unapređuje. Deca koja su učestvovala u ovom projektu su bila sigurnija u komunikaciji, tolerantnija, aktivnija u društvu, u kući, imala su veće interesovanje za druge, izraženiju empatiju…“
Sistem je teret, po Ljubivoju Ršumoviću. Da ga nema, i roditelji i učitelji bi se više bavili decom. „Deca vole školu, ali đaci je ne vole. I učitelji ne vole školu. Pa ako to nije razlog da ovaj obrazovni sistem, ovaj mastodont ugine, ja ne znam šta je razlog. Trebalo bi ga ponovo izmisliti, da se napravi konsenzus u državi da su deca, obrazovanje i vaspitanje strateški problem“ rekao je nadahnuto Ršumović.
Do kraja ove školske godine planirane su još dve tribine u okviru projekta OSTRVA: o nasilju u školi i o oplemenjivanju kroz obrazovanje. Urednici i voditelji tribina su dr Marina Milivojević-Mađarev i dr Milan Mađarev. Projekat OSTRVA vode umetnička organizacija BAZAART i šest partnerskih organizacija iz Beograda, Smedereva, Zrenjanina i Niša. Tribina je organizovana u okviru Beogradskog Centra za dramsku edukaciju nastavnika LOTREC.