Umetnička analiza

MIT KAO SUDBINA

Potencijalno pasivan rezultat prve faze – dorečena i raščlanjena pozitivna naučna saznanja – kroz proces umetničkog projekta postaje osnova za razradu i transformaciju.

U drugoj fazi rada se u umetničkim medijima realizuju mitske situacije čije su pojedinosti saznate kroz naučnu analizu. Racionalno saznanje i razumevanje propušta se kroz umetnički senzibilitet učesnika u procesu, čime mitske situacije postaju bliske savremenom čoveku kao gradivni deo našeg emocionalnog, intelektualnog i iskustvenog bića. Proces vode umetnici kao reditelji-facilitatori.

U ovoj fazi rada potrebno je oživeti umetničke forme i artefakte od kojih je istraživanje otpočelo, i stvoriti umetničke nukleuse koji će poštovati pojmovni krug činjenica i originalnih okolnosti u kojima su mitski elementi nastali.

Racionalno saznanje dopunjeno je u ovoj fazi rada intuitivnom spoznajom. Ova vrsta  razumevanja neophodna je za pronalaženje žive i univerzalne prirode mita i za sticanje kompetencija da se o mitskom prosedeu, koji podrazumeva drugo vreme i sasvim drugačije uslove življenja, razmišlja i sudi. Oslonac za ovakvo postupanje leži u pronalaženju stabilnih kategorija koje je ljudski um u davna vremena prepoznao, i kroz stilske postupke obradio i ovekovečio.

Stvorene mimetičke umetničke forme pružaju materijal za posmatranje mitskih sadržaja sa sasvim drugačijeg stanovišta. Učesnici su kroz proces postali nosioci mitske poruke i kao takvi osposobljeni su da sagledaju njegovu istinu.

BAZAART, Beograd / Umetničko istraživanje / Faza 2

PATOS, Smederevo / Umetničko istraživanje / Faza 2 

SAGA, Zvečan-Kosovska Mitrovica / Umetničko istraživanje / Faza 2 

PreGlej, Ljubljana / Umetničko istraživanje / Faza 2